Wat gaan we doen - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu Wat gaan we doen - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu

Wat gaan we doen

Door: Fenke

Blijf op de hoogte en volg Evelien / Fenke

13 Oktober 2014 | Nederland, Zwolle

Afgelopen tijd hebben wij geld ingezameld om vrijwilligerswerk te gaan doen in Vietnam.
In totaal hebben we een bedrag bij elkaar gekregen van 4.500 euro.
Dit is ruimschoots het bedrag wat we in gedachten hadden, bedankt iedereen!
Omdat het meer is dan we dachten gaan we ter plekke in Vietnam kijken of er evt nog aan spullen nodig zijn, die we daar kunnen kopen.

Om een beetje duidelijk te maken wat we gaan doen zal ik een korte uitleg geven.
In Vietnam rond de plaats Can Tho zijn 9 projecten die opgezet en draaiende gehouden worden door Vrijwillig wereldwijd.
Een groot deel van geld wat we inzamelen word besteed aan de projecten. Als we aankomen overhandigen we de contactpersoon daar het geld en die verdeeld dit. Het geld zorgt er voor dat de projecten draaiende gehouden kunnen worden en wij onze inzet kunnen leveren, wij gaan dus letterlijk zien en meemaken waarvoor we het geld hebben ingezameld.

Can Tho een plaats in het zuiden van Vietnam. Met zijn 170.000 inwoners de grootste stad van de Mekongdelta. Hier word veel rijst geproduceerd en allerslei fruitsoorten.
Er zijn twee seizoenen, regen seizoen (van mei tot november) en een droog seizoen (van december tot April) gemiddelde temperatuur is 27 graden.
De officiële taal die er word gesproken is Vietnamees. Het zal voor ons moeilijk zijn om het te begrijpen of aan te leren. Een woord heeft namelijk door de verschillende tonen verschillende betekenissen.
Vietnam loopt voor in de tijd, er zit een tijdverschil van 6 uur met Nederland ten tijde van ons verblijf.

Een korte beschrijving van de projecten:

#. The City Orphanage:
Een weesthuis waar ongeveer 40 gehandicapten mensen of enigszins misvormde weeskinderen opgroeien.

# Va Kindergarten:
Een klein prive kinderdagverblijf

#. Buu Tri Pagoda:
Een weeshuis (pagoda) waar een monnik kinderen opvangt die achtergelaten zijn in het ziekenhuis of bij de pagoda.

Bij deze drie projecten zal onze zorg vooral uit gaan naar de kinderen om ze te helpen met verzorging, voeding en ontspanning.

#. Thien An Orphanage:
Weeshuis die opvang bied aan 30 weeskinderen omdat de ouders te arm zijn om hun te kunnen opvoeden.

#. Charity Class:
Een klas in de Atlas English School. Hier krijgen 20 kinderen les die geen woonvergunning hebben en niet naar school kunnen.

#. Atlas English School:
Atlas geeft studie beurzen aan studenten die geen Engelse les kunnen betalen.

Bij deze drie projecten gaan wij de (wees)kinderen/medewerkers en studenten ondersteunen om de Engelse taal te leren, organiseren buitenactiviteiten voor ontspanning.

#. Charity at hospital of Traditional Medicine:
Voedselproject voor arme patiënten in het ziekenhuis.

We zullen een groep gelovigen ondersteuning bieden bij het bereiden en uitdelen van vegetarisch eten.

#. Nhip Cau:
Werkplaats voor gehandicapte jongeren. Van kokosnoten en waterhyacinten maken ze verschillende producten.

#. Nhat Tan Blind People Massage Shop.
Een massagesalon waar blinde mensen massages geven.

Bij deze twee projecten zullen wij als vrijwilligers hier ondersteuning bieden bij het onderhouden van hun werkplaats/salon, ontspanning bieden door bijvoorbeeld te zingen en hun Engels taal op een speelse wijze te verbeteren.

• 14 Oktober 2014 - 20:27

Huibert:

Hoi Fenke en Evelien,
    Wat een geweldig mooi financieel resultaat van de sponsoracties! En wat goed zoals jullie het geld gaan verdelen over de negen projecten! Maar gaan jullie inderdaad aan alle negen projecten zelf persoonlijk ondersteuning verlenen? Wat een enorme hoeveelheid werk! Maar grandioos om dit te mogen gaan doen. Heel veel succes weer gewenst en ik hoor graag over jullie verdere plannen en tijdschema!
    Hartelijke groeten, Huibert