Eerste volle werkdag - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu Eerste volle werkdag - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu

Eerste volle werkdag

Door: Fenke

Blijf op de hoogte en volg Evelien / Fenke

13 Januari 2015 | Vietnam, Can Tho

13-1
Zo dat was onze eerste echte werkdag.
Vanochtend om half 7 opgestaan. Evelien had bijna niet geslapen en een keer overgegeven en diaree gehad, gelukkig ging het in de loop van de dag weer wat beter. Vannochtend is Evelien daarom ook thuis gebleven, vanmiddag kon ze al weer met ons mee. Mijn buik is ook een beetje van slag, het loopt in ieder geval goed door.
Omdat een andere vrijwilliger ziek ben ik mee gaan naar het Nhip Cau project. Vanaf volgende week nemen wij hun klasjes over.
Het project was niet zo ver fietsen. Daar aangekomen uitleg gegeven dat de een ziek was en ik als nieuwe vrijwilliger de komende weken les ga geven.
Een iemand is doof, meerdere liepen moeizaam, 2 zaten er in een rolstoel en een aantal die niet zichtbaar afwijkingen hebben maar waarschijnlijk geestelijk minder slim zijn. De groep mensen word altijd in 2en gesplitst, slimme en de minder slimme. Vandaag deden we het samen.
Ze hebben een lesboek en een werkboek en je probeert ze wat gramatica en woord kennis bij te brengen zodat ze kunnen communiceren met toeristen.
Ze zijn erg leergierig en geven duidelijk aan wat ze al gehad hebben en luisteren goed.
Het uur was zo voorbij, zij gaan de rest van de dag namelijk ook aan het werk.

Terug gekomen hebben we een poosje gerust en zijn vanmiddag op pad gegaan om naar city orphanage te gaan.
Een complex waar weeskinderen worden opgevangen, 1 baby is na haar geboorte, enkele weken geleden, hier achtergelaten door haar 19 jaar oude moeder omdat de zwangerschap ongepland was. Dit is een van de grootste redenen, daarnaast worden kinderen met een afwijking ook vaak achtergelaten in het ziekenhuis of naar het weeshuis gebracht.
Afgelopen zaterdag zijn we er voor het eerst geweest, het is een gebouw wat in redelijk goede staat is. Op de binnenplaats staan een paar speelterreinen, wip/schommel en draaimolen. De plekken waar de kinderen verblijven worden duidelijk regelmatig schoongemaakt, de mensen krijgen genoeg eten. Wel is het voor ons scheinend om te zien dat ze op mini bedjes/matjes slapen en niks hebben om echt mee te spelen. De verzorging is wel goed, maken weinig contact met ons maar zijn er wel voor de kinderen, papieren luiers bestaan hier niet, wel katoenen lappen. Ze worden verschoond soms wat laat maar de kinderen zijn niet vies.
Wij komen daar om met de kinderen te spelen, dit gebeurt bijna elke middag als we werken een fijn gevoel dat we dit voor ze kunnen doen, zelf hebben/krijgen ze eigenlijk niet.
De kleuters/niet of licht gehandicapten gaan we als eerste heen, dit is een leuke inkomen. Bij de zwaardere gehandicapte dames kun je helpen met eten evt mee wandelen. De mannen groep is minder prettig, ik voel me daar minder op mijn gemak. De baby's zijn schattig en leuk om mee te knuffelen.

Morgen weer twee nieuwe projecten, nu lekker ons bedje opzoeken

• 13 Januari 2015 - 18:29

Reinoud Prins:

Tsjonge, je weet pas echt dat je ingeburgerd bent als je je eerste buikloop hebt gehad!
    Het zal niet gemakkelijk zijn om een verstandelijke handicap te hebben in Vietnam, maar als je dan vervolgens mag knuffelen met Fenke lijkt dat toch nog niet zo slecht!
    Sterkte met de onrustige magen, en morgen weer een nieuw avontuur!

• 14 Januari 2015 - 00:29

Huibert:

Hoi Fenke en Evelien,
    Wat een bijzondere dag voor jullie! Helaas, even pech met de fysieke gesteldheid, maar dat gaat snel weer over hoop ik. Jullie zijn heel voorzichtig met voedsel en vooral drinkwater. Maar wat mooi om dan op deze projecten te mogen werken en iets te kunnen betekenen voor de kinderen en voor de oudere gehandicapten! Prachtig dat jullie niet alleen zorg bieden, maar vooral ook aandacht en belangstelling en warmte voor de kinderen en ouderen. Grandioos wat jullie doen! Liefs, Huibert