Ons 2de weekend - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu Ons 2de weekend - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu

Ons 2de weekend

Door: Fenke

Blijf op de hoogte en volg Evelien / Fenke

20 Januari 2015 | Vietnam, Can Tho

Werkweek is weer begonnen voor ons. Vandaag een rustig dagje.
Vanochtend naar nhip cau geweest.
Voor het eerst zelf een les gegeven die we hadden voorbereid. Best spannend.
Evelien heeft de groep die makkelijker leer en meer onthoud.
Mijn groep is niet zo slim, het begrijpen en praten gaat ze moeilijk af. De oefenstof van vannochtend ging redelijk goed.
Ook al is google translate een leuke site voor hun. Met regelmaat pakken ze hun telefoon om de woorden die ze niet snappen te vertalen.

Vanmiddag kwamen er een paar Vietnamese jongrens voorbij lopen met een hengel. Hier in de buurt is niet echt vis wat er dus keken wel er een beetje raar van op. Met hun hengel in de struiken kijken wij toe. Even later lopen ze langs ons huis en zien wel dat ze een bakje vast houden. Hier zitten 2 salamanders in en 1 slang. Deze hebben ze gevangen en brengen ze naar een restaurant om te verkopen, vertaald de overbuurman voor ons in het Engels. Nou ik hoop dat ik dat vanavond niet op mijn bordje krijg, slang uit eigen achtertuin...

Afgelopen weekend, zaterdag hadden we in de middag 1 project. Charity class 2.
Dit is een groep die te arm zij om Engelse les te kunnen volgen maar wel willen. Nu kunnen ze van ons toch een beetje engels leren.
Wij dachten dat we naar de zelfde plek mochten als de rest die charity class geeft. Niks was minder waar.
We zijn door Mr Phuong naar een kerkje gebracht in de jungle. Hier zaten 4 kindertjes op ons te wachten, tussen de 6 en 10 jaar.
Ze kunnen tellen tot 10 en het alfabet opnoemen. Volgens mij is dat ook alles wat ze kunnen. Deze keer was kijken wat ze kunnen en vanaf de volgende keer mogen we ze les gaan geven. We vinden het erg leuk om dit nieuwe project op te starten!

Op zondag hebben we uitgeslapen. Op zaterdag avond hebben wel namelijk een afscheid dinner gehad van 2 vrijwilligers. We zijn uit eten geweest meteen paar Vietnamese jongens van een van de projecten. De menukaart was alleen in het vietnamnees, beetje gokken wat we wilde bestellen. Gelukkig hadden een paar er eerder gegeten en onthouden wat ze toen gegeten hadden. We hebben vis stoofpot gehad, verse noedels en groente. Geserveerd in een pot die op kolen warm gehouden werd. Smaakte goed. Als bijgerecht hebben we een soort aardappel chips gegeten, plakjes aardappel die een beetje gezoet waren. Het etentje was van 7 tot 12 uur.. Het was een gezellig avondje op kleine stoeltjes zitten met een tafel op knie hoogte.
Het is wel typisch restaurant voor hier.
Zondag middag zijn we naar de spa geweest en hebben ons voor 5 a 6 euro vijf kwartier laten masseren, nadien waren we erg ontspannen. ☺
Je voelt dat die kleine Vietnamese vrouwen boven op je klimmen om goed bij je rug te kunnen komen. Nou het zijn wel goede masseuses, dat gaan we vaker doen!

Op maandag ochtend staan wel met z'n allen om 5.10 buiten met de fiets aan de hand. We gaan nar de floating market's. We fietsen naar de haven en spreken daar een mannetje die ons voor €2,00 per persoon welvaart de markt wil varen. Op het moment dat wel in de boot stappen is het nog donker, I een half uur tijd word het helemaal licht. Op een kruispunt in het water liggen tientalle boten. Grote, kleine en middelmatige boten. De ene heeft het ruim vol met ananas de andere met meloen en nog veel meer verschillende soorten fruit. Boten haken aan bij de schepen enen kopen zo hun ware. Middelmatige bootjes zie je met verschillende soorten fruit weer richting hun thuis haven varen. De kleine bootjes zijn er om koffie, pho en andere waren aan de mensen en toeristen te verkopen. Op deze boten zie je niet alleen volwassen mensen maar ook wel kinderen die hun ouders helpen of niet te jong zijn ouders naar school te gaan.
Zo tussen de boten varende zien we de dagelijkse bedrijvigheid van de Vietnamese mensen. Hun dag begint al voor 6 uur en eindigt pas laat in de avond, de meeste mensen doe overdag vaak nog wel een dutje, vaak leggen ze dan een zeil over hun waren heen en moet je later terug komen.

• 20 Januari 2015 - 12:48

Janny Wigboldus:

Fenke en Evelien,
    Goed dat jullie werk en ontspanning afwisselen. Dat zijn de voordelen in de oosterse wereld.
    Daar kunnen wij hier van leren. Als een mens in balans blijft, heb je betere energie om je werk te doen.
    Massages zijn in onze westerse wereld niet zo vanzelfsprekend als bij jullie daar.
    Zo kunnen jullie het goed volhouden.
    Veel genoegen in alles toegewenst vanuit een kil Nederlandje.
    Maar ook hier gaat de zon weer schijnen!
    Jullie blijven in mijn gedachten.

Plezierige groet,
    Janny Wigboldus

• 20 Januari 2015 - 23:05

Huibert:

Hoi Fenke en Evelien,
    Iedere dag lijkt wel helemaal anders, met al die verschillende projecten. En dan opeens midden in de jungle in een kleine kerk Engelse les geven aan arme kinderen, wel hartstikke mooi om te doen. En het klinkt inderdaad wel wat bizar, salamander en slang op het menu... Hoewel ik in Djibouti ook slang heb gegeten in een klein restaurant, het smaakt wat naar kip. Geweldig mooi om bij zonsopkomst zo'n floating market te bezoeken, wat leuk om de foto's te zien! Heel verstandig trouwens om een reddingvest te dragen, je weet maar nooit wat er kan gebeuren met al die drukte op het water... Ik hoop dat jullie nog veel meer foto's gaan plaatsen :) ?
    Veel succes gewenst met de projecten deze week! Liefs, Huibert

• 24 Januari 2015 - 11:51

Janny En Kor Klaver:

Hoi Fenke en Evelien,

wat een avontuurlijke onderneming hebben jullie. Jullie zouden duizelig worden van alle indrukken, dus een rustdag is best wel goed op z'n tijd. Gelukkig dragen jullie zwemvesten in die wiebelbootjes. Het is daar ook overal druk verkeer, op straat en op het water.
    Succes met alle projecten. Ik zal morgen op de bijeenkomst van de kleine kring nog eens links en rechts van jullie ervaringen door vertellen. Wij blijven aan jullie denken en voor jullie en Reinoud bidden.