Happy New year! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu Happy New year! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu

Happy New year!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien / Fenke

24 Februari 2015 | Vietnam, Can Tho

Nou 2015 begint goed met twee keer Oud en Nieuw vieren in 1 jaar, dat maak je niet vaak mee!.
Het oud en nieuw wat zij hier vieren heet ‘Tet’. De meeste mensen hebben twee weken vrij, tenminste als zij het kunnen veroorloven en gaan naar huis en naar familie om dit te vieren.
-------------------------------------------
Tet: Het nieuwe maanjaar. De festiviteiten staan in het teken van vernieuwing. Het is ook een soort verjaarspartij die door het hele land wordt gevierd. De leeftijd van de Vietnamezen verandert namelijk niet op hun geboortedag, maar een baby wordt 1 op Tet, ongeacht op welke dag van het jaar hij of zij werd geboren.
Ter voorbereiding stromen de vietnamezen naar huis om de graven van hun voorouders schoon te maken, het familiealtaar op te poetsen, oude schulden af te betalen en te koken. Rode en gele bloemen in huizen en tempels weren de boze geesten af. Om middenacht op oudjaarsavond schenkt de familie aandacht aan de overgang met gebeden tijdens de ‘Ggia Thua’ ceremonie. Ze nodigen de overleden voorouders thuis uit met het Gia Tien-ritueel. Op de eerste ochtend kondigt de eerste bezoeker aan huis, de zogenaamde eerste voetganger, het geluk van de familie voor het komende jaar aan. Oudere familieleden geven de kinderen Ly Sy (geld) in rode envelopjes. De festiviteiten eindigen zelden na dag drie, als de voorouders overladen met verbrande offers naar hun spirituele wereld teruggaan. Het gaat vaak nog een vierde, vijfde of zesde dag door, tot mensen weer gaan werken.
-----------------------------
De voorbereidingen op Tet zijn ons niet ontgaan. Mensen doen grote inkopen voor het diner, kopen cadeaus, maken het hele huis schoon, knappen de huizen op (opritten worden opnieuw gemetseld en nieuwe poorten worden geplaatst) en slaan enorm veel gele en rode bloemen in die ze voor de deur zetten. Tevens zijn er vele shows in het centrum. Draken shows zijn hier erg bekend. Twee personen onder een kleed, het lijf van de draak met een kop erop voeren hun act uit onder (erg) luide zelfgemaakte muziek met trommels. Wel spectaculair om te zien. Dagenlang zijn mensen ook bezig geweest met het versieren van een bloemenstraat (leek wel een soort bloemencorso), die net voor de tet ook met een show geopend werd. Kortom veel te doen en de Vietnamezen zijn er druk mee. Voor ons ook een leuke tijd om mee te maken. Een geluk dat wij net in deze periode hier zitten. Qua projecten was het wel een beetje minder. Sommige projecten gingen niet door omdat de mensen naar huis waren. We zijn dus wat vaker naar andere projecten geweest die wel doorgingen (De weeshuisprojecten en de gehandicapten).
18 februari was het oudjaars avond. Mr Phuong zei ons dat de opening om 18 uur zou beginnen…nou dat was half 9.. Dit is niet de eerste keer dat we erg op tijd aanwezig zijn haha. De show bestond uit vele dansvoorstellingen en er werd veel gezongen. Na zes weken hier te zijn, is ons vietnamees nog niet optimaal (blijft bij 1 tot 10 tellen ongeveer), dus we konden er niet heel veel van volgen, maar gelukkig lieten ze ook veel beelden over Vietnam zien. Van de oorlog tot aan de hoogtepunten van vietnam kwamen voorbij wat erg leuk om te zien was.
Om 12 uur zou er een groot vuurwerk te zien zijn bij de haven. Phuong had ons verteld dat we op een brug moesten gaan staan, om het heel mooi te kunnen zien. Nou we waren niet de enige die dit bedacht hadden. Jeetje, was een mensen en vooral scooters!!!. Mensen gaan gewoon met scooter en al langs de kant staan. Aftellen doen ze hier niet aan… 1 openingsknal en iedereen begon te roepen ahhh…. Nou erg spectaculair begon het nog niet, maar blijkbaar vonden zij dat wel. Later werd het meer een ahh voor onze begrippen en was het toch wel de moeite waard. Had de neiging iedereen happy newyear te wensen, maar blijkbaar kennen ze dat hier niet. Iedereen ging na het vuurwerk direct weer weg…. Luid toeterend…alsof dat wat opschoot tussen al die mensen.. hihi
De volgende dag waren wij door Phuong uitgenodigd te ontbijten in de pagoda. Op Nieuwjaars dag gaan mensen s’ochtends naar de pagoda om onder andere te bidden en daarna blijven ze thuis. Was mooi om te zien en wederom was er een drakenshow. De kokkin van de pagoda kwam ons direct ‘Banh Chung’ brengen, de plakkerige rijstcake die vooral tijdens de tet gemaakt wordt en snoepjes.
Vietnamese mensen eten hier rijst en noodles als ontbijt/ lunch en diner.
In onze ooghoeken zagen we de ‘hotpotjes’ met rijst al pruttelen. Hotpot is een pannetje op een vuurtje waarin groenten (meer takken en kruiden) en soms vlees (hele kippen of vissen) in gaan en aan tafel ter plekke wordt gegaard. Nou s’ochtends vroeg en na een korte nachtrust gaat dat toch ietwat moeizaam naar binnen..hihi Gelukkig eten ze wel vegetarisch in de pagoda, dus het vlees bleef achterwege.
Wel erg mooi om deze tradities en rituelen vanuit de bevolking mee te maken. Erg leuk dat onze contactpersoon (phuong) dit allemaal regelt voor ons. Wat een gastvrijheid en gezelligheid heeft deze cultuur.

• 24 Februari 2015 - 13:30

Zita:

2015 was al een goed jaar voor jullie en nu dubbelop! Geniet ervan and I hope to see more of you en your great trip ... : )

• 24 Februari 2015 - 16:54

Alfons:

Hallo dames.

Wat weer een mooi verhaal. Super dat jullie dit ook hebben meegemaakt. Wat mij telkens weer opvalt in jullie verslag is dat de mensen daar zo gastvrij zijn.

Geniet nog een paar weekjes van 2015 als vrijwilliger en ga dan genieten van een zeeeeer welverdiende vakantie.

En we zien weer uit naar jullie volgende verslag.

Tot de volgende keer.

Agnes en Alfons.

• 25 Februari 2015 - 23:35

Derk En Gerda:

Hoi, Het lijkt me inderdaad een rare ervaring om 2x per jaar Nieuw Jaar te vieren, maar jullie hebben er blijkbaar wel van genoten.
    Dat je allemaal op Tet je verjaardag viert lijkt me een typische communistische gedachtengang, waarbij niemand apart behandeld mag worden.
    En dan is het toch geweldig, dat je een, zo te zien op chinese leest geschoeid nieuwjaar mee viert en als gast overal mee naar toe genomen wordt. Geweldig.
    Bedankt voor dit inkijkje in jullie speciale gebeurtenissen.
    Derk en Gerda Pullen

• 26 Februari 2015 - 10:34

Huibert:

Hoi Evelien en Fenke,
    Wat een prachtig beeld geef je hier van de bijzondere Vietnamese ciltuur: of je er zelf middenin staat. Echt hartstikke mooi! En wat vormen de Vietnamesen een geweldig sympathieke bevolking op zulke mooie feesten! Grandioos om jullie belevenissen te lezen!
    Ben zelf gisteravond laat weer thuisgekomen vanuit Engeland: logeren bij mijn Schotse vrienden, een paar dagen zonder internet, ook weleens fijn :) .
    Geniet van deze twee verdere weken bij de projecten! Hartelijke groeten, Huibert