Nog een kleine week te gaan - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu Nog een kleine week te gaan - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu

Nog een kleine week te gaan

Door: Fenke

Blijf op de hoogte en volg Evelien / Fenke

01 Maart 2015 | Vietnam, Can Tho

Nog een kleine week te gaan.

Gisteren (zaterdag) hebben we een van onze projecten voor het laatst gedraaid.
Charity class 2, dit vonden we een heel mooi project, wij zijn de eersten die dit project gedaan hebben en dat blijft toch bijzonder.
De eerste keer waren er 4 kinderen, de laatste keer 10.
We hebben ze in de 5 keer dat we les hebben gegeven wel wat vooruitgang geboekt, ze kunnen zeggen;

My name is ....
I am ... years old.

We zijn met ze begonnen met schrijven van de getallen 1 t/m 20 en de kleuren benoemen en schrijven. Naast een stukje les geven proberen we ook er voor te zorgen dat ze het gezellig hebben, positief blijven en spelletjes spelen. Gelukkig hadden we kleine doelen voor dit project gemaakt en kunnen we best tevreden zij met het resultaat.

Komende week zullen we afscheid gaan nemen van een heleboel mensen. Niet allen de mensen op de projecten maar ook de mensen er omheen en de vrienden die we hier gemaakt hebben.
Sommige zullen het niet door hebben dat we weg gaan en andere weer wel.
Met nhip cau gaan we een drankje doen en echt afscheid nemen. We zij hier 7 wken lang 3x per week geweest en kennen de mensen nu aardig goed. Dit zal wel een beetje moeilijk worden maar terug kijkende op de tijd met hun hebben we toch wat voor ze kunnen doen en ze ook wat bij geleerd.
Bij een aantal andere projecten zullen we het aangeven maar zullen ze het niet echt door hebben.
Vrijdag avond word ons afscheidsfeest, lekker uit eten en daarna een borrel drinken met alle vrijwilligers, de jongens die we ontmoet hebben worden hier voor uitgenodigd.
In dat opzicht zal het een bijzondere week gaan worden.

We hebben een jaar naar het moment toe geleefd om vrijwilligers werk te gaan doen en nu is het moment al bijna voorbij. De 8 weken leken eindeloos lang, de eerste twee weken voelde dat ook zo, we beleefde zoveel dat het heel lang leek te duren, maar terug kijkende zijn de 8 weken ook om gevlogen.

Ik merk dat het me goed heeft gedaan om me in te zetten voor de mensen hier. Het is soms iets anders uitgevallen dat we dachten in het opzicht dat we meer les hebben gegeven dan we hadden verwacht. Nadat we dat door hadden en ons daar aan aangepast hadden ging het goed. Zelf hebben we ook wat kunnen opsteken over de Engelse taal en zijn grammatica.
De tijd en energie die we er ingestoken hebben was het meer dan waard. Het is mooi om een kijkje te nemen in de cultuur van een ander land, ook om te beseffen hoe het in Nederland gaat, we hebben het goed en zijn vrije mensen met onze eigen normen en waarde wat gerespecteerd word. Het bijzondere van vrijwilligerswerk is dat je meer van de cultuur mee krijgt dan als je alleen als toerist rond loopt in een land, zoveel dingen die we mee gemaakt hebben zouden we anders niet eens geweten hebben. Het tet feest en het weekende bij de ouders van Can is hier een voorbeeld van.

Ja ik ben tevreden als ik terug kijk op ons werk en de uitdaging.
Nog een kleine week genieten en tot ons nemen hoe bijzonder het is en dan zijn we hier weg.

• 01 Maart 2015 - 09:41

Margriet :

Hallo Fenke, ook voor ons hier is het fijn te horen dat je weer terugkomt en dat je daar een goede tijd gehad hebt. Maak er nog een mooi slot aan en dan ontvangen we je hief weer met open armen, kus

• 02 Maart 2015 - 21:30

Huibert:

Hoi Fenke, wat een geweldig mooie foto van je charity class 2, ik kan me indenken dat die foto na afloop van je reis heel dierbaar zal zijn. Wat een hartverwarmend beeld van je klas, wat een mooie herinnering! Nou, het zit er bijna op, nog een paar nachten en je bent weer onderweg naar Nederland en naar huis, heerlijk! Maar wat een grandioze tijd hebben jullie deze twee maanden gehad in Vietnam, echt hartstikke goed wat jullie hebben gedaan. En wat neem je inderdaad veel indrukken en ervaringen mee! Geniet nog van deze laatste dagen en ik vond het hartstikke fijn even met je te skypen vandaag! Liefs, Huibert

• 03 Maart 2015 - 21:28

Janny En Kor Klaver:

Hoi Fenke en Evelien,

geweldig wat jullie daar allemaal hebben gedaan en nog doen, super. Als wij de foto's zo bekijken zal het weer aanpassen zijn om in kleine(re) pannen te roeren.
    Wij wensen jullie nog een heel goede afronding toe en straks een behouden terugreis. En dat wordt straks jaren terug zien op een heel mooie en zeker ook waardevolle tijd, waarin je veel hebt mogen betekenen voor de kinderen en volwassenen daar.
    Fenke we hopen je over een poosje weer als een gebruinde en gezonde buur en kringgenoot te ontmoeten.

Beiden Gods zegen gewenst.
    Lieve groet van Janny en Kor