Phu Quoc en "homestay" - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu Phu Quoc en "homestay" - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Evelien / Fenke Harink / Prins - WaarBenJij.nu

Phu Quoc en "homestay"

Door: Fenke

Blijf op de hoogte en volg Evelien / Fenke

26 Februari 2015 | Vietnam, Can Tho

Voor mij waren de afgelopen 2 weken een actieve tijd. Woensdag 11 feb ben ik naar het eiland Phu Quoc geweest voor 5 dagen en 4 nachten, een eiland voor de kust van Vietnam.
Deze reis heb ik samen met 2 vrijwilligers uit het huis ondernomen, Jessica en Mieke, om een poosje te ontspannen en van het land genieten was het plan.
We zijn net voor de tet week vertrokken, dit kwam het beste uit voor ons drieën. Het kleine propellor vliegtuigen heeft ons in 50 min naar het eiland gevlogen.
Aangezien we alleen een rugtas met spullen hadden waren we zo van het vliegveld af en op weg naar het resort. Het was een klein resort met ongeveer 12 kamers, eentje was voor ons. Met z'n 3 in een kamer, 2 bedden. Je raad het al ik sliep met Jessica in een bed. Ach ik heb wel redelijk kunnen slapen.
We zijn begonnen met een mooie strand wandeling, lekker genieten van de omgeving. Het is zeker een mooi bounty eiland, witte stranden met palmbomen.

Het eten is daar 2x zo duur als hier in Can Tho, maar smaakte prima. Tijdens de reis heb ik elke dag wat westers gegeten; tofu burger, pizza hawai en pannenkoek. Ook hebben we Vietnamnees gegeten; op het eiland pho Bo gehad, soep met brede mie en plakjes rundvlees, dit was een aanrader volgens de gidsen, het smaakte goed. Tijdens een van onze tocht hebben we nog genoten van een typisch Vietnamese gerecht, witte rijst met een paar (groentes) sperziebonen en een stukje gewokt vlees met gebakken ei. Het is een simpel gerecht en smaakt vaak prima.

Om het eiland zo goed en mooi mogelijk te ontdekken hebben we 2 dagen een scooter gehuurd. Een dag zijn we naar het zuiden geweest en een dag naar het noorden. Naar het zuiden hebben we niet goed op de borden gelet en zijn we een weg opgereden waar werkzaamheden bezig waren. Ging een hele poos goed, we hebben over asfalt, kiezels en plat gereden zand gereden tot we bij een stukje aan kwamen waar alleen maar mul zand lag.. Mm terug wilde we ook niet meer. Er doorheen was onze keuze, het ging prima tot ik een stukje omhoog moest om op het geharde zand uit te komen. Ik had mezelf vast gereden. Gelukkig stonden er een paar Vietnamese jongens die zo galant waren ons te helpen. Een stukje verder weer z'n onverhard stukje, mijn scooter hadden we zo weer op het harde zand, ik had bij het laatste stukje wel wat extra gas gegeven, met gevolg dat Mieke lang uit op de grond is beland... Oeps...
Naar het noorden toe namen we een een afslag te vroeg en stonden we na een kwartier weer in de stad nog geen 2 km van ons resort. Toen maar een andere weg genomen dan gepland. Wel hebben we de adventure route genomen. Een klein stukje van deze weg heeft wat last gehad van regenval en daardoor zijn er stukken weg weggevaagd. Hiervoor zijn kleine omwegen gemaakt met bruggetjes van kleine boomstronken wat niet altijd even stabiel leek. Aangezien Mieke achterop zat was dit wat extra ploeteren voor mijn scooter. Op 1 stukje hebben we Mieke laten lopen, vonden het niet vertrouwd om met haar over een smal bruggetje te rijden.

Het is een prachtig eiland, overal langs de kust zijn kleine weggetjes naar het strand daarom hebben we ook meerdere tussenstops gemaakt.
Op verschillend punten hebben we mooie foto's kunnen maken. We hebben 2x naar de zonsondergang gekeken, alleen gaat de zon hier niet helemaal onder maar verdwijnt in een grijze massa. Toch was het wel prachtig met de vissersboten op achtergrond, zee voor onze neus en lekker relaxed op het zand liggende.
Ach het was een mooie belevenis op de scooter het eiland ontdekken.

De andere dag zijn we met een snorkel/vis trip mee geweest.
Met een draadje en haakje heb ik een vis gevangen! Het was erg leuk om te doen.
Snorkelen was prima niet spectaculair. Het was wel fijn om een dagje niks te doen en toch wat te zien. Deze dag ook wat bij gekleurd.

Aan het einde van de dag bedachten we dat het wel handig was om alvast het bus/boot ticket te reserveren voor de zondag (data toen nog 2 dagen te gaan).
We hadden al een keer geïnformeerd en toen was er aangegeven dat er dag van te voren boeken vroeg zat was. Nou dat hebben we geweten. Aangekomen bij de receptie van het resort hebben we gevraagd of ze voor ons het kon boeken. Haar antwoord, nee want de boot zit vol, de vroege en het late tijdstip...
Dag eerder, nee ook vol. Vliegen? Jessica informeert daarover ik neem Mieke mee naar een reisbureautje om daar te informeren.
Eerste bureau sprak niemand Engels, allen kwam er uit; no boat, only air. Mm daar worden we niet wijzer van. Stukje verder lopen. Na dik 5 min lopen zien we een andere, gelukkig staat daar buiten op de borden de boot vertrektijd aangeduid. Hier maar vragen. De boot die wij willen zit inderdaad vol. Phu Quoc naar Rach Gia naar Can Tho, wil niet meer. Maar zegt ze, je kunt ook van Phu Quoc naar Ha Tien naar Can Tho. Kosten zijn minder dan de andere boot, je doet er alleen wel 1,5 uur langer over. Deze optie maar genomen en meteen geboekt. Op zondag zijn we om 7 uur in de ochtend opgehaald en we waren om 17 uur terug in het huis.

Het was een mooie en ontspannen trip. Ik heb er van genoten om zo ook een ander stukje met meer toeristen te zien van Vietnam. De mensen zijn wel wat afstandelijker, ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind om in Can Tho te zitten waar je veel van het normale leven van de mensen hier mee maakt.

Op de zondag rond 17 uur terug gekomen ga ik op maandag om 6 uur al weer op pad.
1 Van de jongens die we kennen (Can)heeft ons uitgenodigd om met hem mee te gaan naar zijn ouders in de countryside. Met 5 andere vrijwilligers gaan we een bezoekje brengen aan deze ouders en er een nachtje slapen.
Dit wilde ik niet missen. Het was vroeg opstaan voor de bus richting Chau Dock, daarin maar even verder gedut. Net voor Chau Dock werden we door de bijrijder van de bus gebaard dat we de volgende halte er uit moesten. Cam heeft dit allemaal netjes geregeld en staat op ons te wachten bij de halte. Met een motorbike komen we via een veerboot bij zijn ouders uit op de farm.
Het is een houten huis op palen tussen de rijstvelden, langs een rivier met een kleine weg. Een klein stukje erf met 4 bullen, een paar kippen, een paar hanen en een hond. De ouders bezitten 3 rijsrvelden. Naar vietnamese begrippen zijn de ouders van Can best rijk.
Als je het huis binnen komt staat er meteen 2 bedden en loop je zo door naar de eet ruimte, achter een kleine afscheiding is de wc/douch, kook gedeelte en een plek met stromend water. Er is verder nog 1 ruimte in het huis, een soort woonkamer met bed en hangmat. Alles bij elkaar zal het ongeveer 10 bij 10 zijn.
We hebben met de familie geluncht, meteen al rijstewijn aangeboden gekregen. Klein slokje geprobeerd, ook voor beleefdheid, het smaakte redelijk maar brandde wel flink na in mijn keel.
24 uur lang hebben we Vietnamees eten gegeten. Het was lekker, voor de lunch soep met kip, rolletjes met groente en gekruide kip gegeten. Voor het avondeten zijn we met z'n allen naar een lokale markt geweest de vissen worden levend gekocht en dood mee genomen, deze zijn gegrild en hebben we in een wrap gevouwen.
Het schijnt een traditie te zijn dat ze allemaal douchen voor ze gaan eten, wij hebben ons alleen opgefrist we kwamen er later pas achter dat het een culturele aangelegenheid was. Alleen het ontbijt vond ik wat minder. Het was een pho (soep), er zat een soort penne in, taugé, een pakje varkensvlees en iets groente. Ik heb me de hele ochtend weeïg op de maag gevoeld, net alsof mijn maag iets miste om te verwerken. Veel koekjes gegeten om mijn maag te kalmeren.
De nacht was wel bijzonder we sliepen met z'n 6en in 1 klamboe ongeveer 4 meter breed op de veranda op alleen hele dunne matjes. De jongens met zijn 4 en lagen naast ons in hun eigen klamboe. Het leek van hun kant wel hun eerste schoolreisje zo gek waren ze aan het doen. Heel goed geslapen heeft eigenlijk niemand. Alle geluiden, de bellen om de nek van de bullen, de haan die elk uur wel een keer kraait en een hond die rondloopt hielpen daar ook niet bij.

De volgende dag zijn we achterop gestapt bij 6 vrienden die ons de hele dag op hun motorbikes hebben rond gereden. We hebben een berg in de buurt van Chau Dock gezien, waar de grootste boeda van heel Vietnam staat.
Deze dagen heb ik veel van hun cultuur mogen mee maken, de ervaring was het zeker waard. Voorbeeld is dat als je word uitgenodigd om ergens een gezellig avondje te komen drinken je altijd moet drinken wat de gastheer ook drinkt, ook al lust je dit niet het is ongepast om wat anders te drinken.

Het was een mooi weekend ik heb er van genoten en veel geleerd over de cultuur.

• 28 Februari 2015 - 17:24

Huibert:

Hoi Fenke, wat een enorm lang verhaal en wat geweldig leuk om te lezen over je avonturen op het eiland! Heerlijk joh, om een keer als echte toerist op pad te gaan gedurende een aantal aaneengesloten dagen! Ik zit wel te grinniken om alle perikelen met de route: een tomtom zou wellicht van pas zijn gekomen :) , maar je hebt in ieder geval het hele eiland kunnen verkennen. En wat lastig als je dan je terugreis wilt plannen en er blijkt geen transport meer beschikbaar te zijn... De bewoners van Vietnam schikken zich daar waarschijnlijk gemakkelijk in, maar voor westerse begrippen is het wel heel onhandig als je hele planning in het water lijkt te vallen... Maar het is jullie toch nog gelukt, lees ik.

En wat een geweldig mooi bezoek aan de familie waar jullie met z'n allen gingen logeren! Joh wat mooi om van zo nabij de huiselijke cultuur mee te maken, ook al valt het niet mee om met z'n allen onder een klamboe op een matje te slapen... Voor de familie is dat de gewoonste zaak van de wereld. Schitterende foto's Fenke, echt hartstikke mooi om al die beelden te zien naast je verhalen!

In februari heb ik ook nog gezellig telefonisch bijgepraat met Reinoud, fijn om elkaar weer even te spreken! En ik ben heel benieuwd om jouw verhalen te horen wanneer je weer in NL terug bent. Ik had nog met je willen skypen maar ik denk dat dat voor jou niet zo praktisch is, met alle drukte. Of zou dat toch nog een keer lukken de komende dagen? Zou ik hartstikke leuk vinden!
    Geniet van je werk en de mensen en dat prachtige gastvrije land! Liefs, Huibert